Als je een onderneming start, ben je vaak vooral bezig met de inhoud. Wat voor producten of diensten ga ik aanbieden? De huisstijl moet niet het sluitstuk worden van je onderneming. Met een goede huisstijl onderscheid je jezelf en zorg je voor herkenbaarheid bij je (potentiële klanten).
Hoe zet je je huisstijl in?
Met je huisstijl presenteer je je bedrijf. Dit doe je zowel digitaal met je website, maar ook op papier met je logo, briefpapier en visitekaartjes. De huisstijl is mede bepalend voor de identiteit van je bedrijf. Een goede huisstijl laat meteen zien waar je voor staat en wat je onderscheidt van je concurrenten. Je denkt misschien dat het duur is om een huisstijl te ontwerpen, maar het kan op langere termijn ook kosten schelen. Door een duidelijke huisstijl weet je al welke stijl je moet hanteren voor nieuwe communicatie uitingen en kunnen deze efficiënter tot stand komen.
Evalueer tenslotte ook je huisstijl regelmatig. Is de kleur die je gebruikt niet gedateerd en past je logo nog bij de diensten of producten die je aanbiedt? Zo blijft je huisstijl passen bij je bedrijf en ontwikkelt mee als dit nodig is.
Ontwerp van je huisstijl
Je kan een grafisch ontwerper inschakelen om je huisstijl te ontwerpen. Een huisstijl kan veel verder gaan dan het ontwerpen van een logo, het kiezen van kleuren, lettertype en afbeeldingen of illustraties. Het gaat ook om de opbouw van je website en bij een winkel om de inrichting van je winkel. Geuren en geluiden kunnen zelfs deel uitmaken van de complete huisstijl. Voordat je met het ontwerp aan de slag gaat, is het belangrijk om te bedenken wat je uit wilt stralen. Als je dit vervolgens doorvoert in al je communicatie uitingen kan je huisstijl een bijdrage leveren aan je succes als ondernemer.