Ben je van plan om een webshop te gaan starten? Sounds good! Zorg wel dat je goed voorbereid bent en zeker niet van gedachte bent dat je het hobbymatig naast je fulltime job kunt uitoefenen. Natuurlijk is dit wel mogelijk, maar verwacht zeker niet de hoofdprijs. Bij een webshop runnen komt namelijk best wel veel kijken!
Vooronderzoek
Breng duidelijk in kaart wat je doel en strategie is. Wie is je doelgroep, wat wil je verkopen, welke concurrenten zijn er? Vergeet natuurlijk ook niet wat je zelf wilt bereiken met je onderneming. Zoek je naar quickwins op korte termijn of is er ruimte om te denken over een lange termijn cashflow waar logischerwijs dan ook iets meer geduld bij komt kijken. Maak een ondernemingsplan voor jezelf, een tijdlijn en stel concrete doelen. Focus je eerst op de hoofdtaken. Alleen op deze manier weet je waar je aan begint en kun je ook gericht te werk gaan.
Concurrentie
We hebben het al aangegeven, maar heb je je concurrenten ook goed in kaart gebracht? Niet alleen hun aanbod speelt een rol, maar ook de service en mogelijk jarenlange opgebouwde (loyale) klanten zijn dingen om in kaart te brengen. Je kunt een bestelling plaatsen bij meerdere concurrenten om te ervaren hoe zij hun klanten benaderen, of zij hun leveringsafspraken nakomen, maar ook hoe het bestelde product wordt gepresenteerd. Hier haal je veel bruikbare informatie uit wat je kunt toepassen op je eigen bedrijfsvoering.
Niche of wholesale?
Ook dit speelt mee in de keuze wat je wilt verkopen. Door wholesale aan te bieden, lijkt dropshipping al snel aantrekkelijk te worden. Dropshipping betekent letterlijk doorverkoop. Jij vertoont de producten op je website, maar hebt ze niet fysiek op voorraad. Handig als je geen opslagruimte hebt, maar gaat dit op termijn het verschil maken? De leverancier zal, na het ontvangen van een seintje, de bestelling opsturen naar jouw klant. Het klinkt erg interessant, maar inmiddels zijn er al velen jou voorgegaan en kunnen de marges vies tegenvallen. En, hoe zit het eigenlijk met retouren? Wat voor afspraken kun je hierover maken met je leverancier?
Een nicheverkoper focust zich voornamelijk op een zeer gerichte doelgroep. Je bereik is dus minder groot, maar dit kan ook juist veel kansen bieden! Als er een nicheproduct is dat nog niet of nauwelijks wordt aangeboden, schept dit (ondernemers)kansen voor jou.
Social media
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar anno 2019 is social media onmisbaar voor elke e-commerce store. De makkelijkste manier om je doelgroep te bereiken, mits zij actief zijn op Instagram. Zonder klanten ook geen inkomsten, maar waar zijn jouw klanten actief op het social web? Het is daarom belangrijk om te weten of jouw doelgroep actief is op social media. Neem dit mee in je vooronderzoek.
Webshop platform
Op welk ecommerce-platform wil jij jouw webshop bouwen? Ook dit is belangrijk om vooraf in kaart te brengen. Zo kun je bij Lightspeed direct van start en kiezen uit genoeg thema’s zonder kennis nodig te hebben over HTML, CSS of je handen vies maken aan de theme editor. Uiteraard behoort dit wel tot de mogelijkheden en kun je een partner inschakelen om alles voor jou te realiseren, maar in de basis zijn deze platformen zeer SEO-vriendelijk.
Bij Lightspeed krijg je standaard support (Nederlands) en is er altijd wel iemand die jou wilt helpen, als iets niet zo duidelijk is.
Ben je technisch genoeg om zelf een platform te bouwen? Dan kun je een opensource software kiezen zoals bijvoorbeeld WooCommerce of Magento. Wereldwijd misschien wel een van de meest populaire platformen.
SEO en SEA
Misschien wel dé belangrijkste componenten, als je webshop eenmaal live is. Jij mag dan wel van de daken willen schreeuwen dat je een webshop hebt en de leukste of beste producten verkoopt, maar hoe kan iemand 300 km verderop dit weten? Naast social media marketing, zijn SEO en SEA ontzettend belangrijk. Weet wel waar je aan begint. Er komt veel meer bij kijken dan je vooraf kunt weten. Laat je daarom informeren of bijstaan door een bedrijf dat er verstand van heeft, maar óók het netwerk bezit om jouw website onder de aandacht te brengen op honderden online platformen. Dit brengt niet alleen extra naamsbekendheid met zich mee, maar ook de autoriteit van je website gaat verbeteren wat ten goede komt voor de organische rankings. Een mooi voorbeeld is Textvibes: een hoogleraar en succesvolle e-commerce webshop eigenaresse zijn samen een SEO-tekstbureau begonnen en weten als geen ander hoe Google te werk gaat.
Met SEA sla je een andere kant op, maar kan prima samen met SEO. Sterker nog, door het goed inzetten van Google Ads kun je binnen no-time vertoond worden op topposities in Google of in de shopping feed. Houd er wel rekening mee dat dit geld kost en het soms even kan duren voordat het rendabel genoeg is. Als je genoeg budget hebt, dan is dit zeker een quickwin, maar anders gaat ‘geduld is een schone zaak’ zeker op!